PROGRAM
WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 16 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI
IM. ORLĄT LWOWSKICH
W PRZEMYŚLU
2019/2020
MOTTO
,,Wychowanie to pomaganie początkowo bezradnemu i nieświadomemu siebie dziecku, by stopniowo stawało się ono kimś, kto potrafi myśleć, kochać i pracować. Nic zatem dziwnego, że odpowiedzialne wychowanie wymaga wyjątkowych kompetencji, które bywają określane mianem geniuszu wychowawczego.
Wychowankowie potrzebują nie tylko nauczycieli, ale też mistrzów i przyjaciół, którzy będą towarzyszyć im w drodze z miłością, a jednocześnie ze stanowczością”.
Ks. M. Drzewiecki
SPIS TREŚCI
- Wstęp……………………………………………………………………………………………………………………4
- Akty prawne…………………………………………………………………………………………………………..7
- Pomoc dla uczniów, rodziców i nauczycieli……………………………………………………………….9
- Sylwetka absolwenta szkoły………………………………………………………………11
- Cel ogólny……………………………………………………………………………………………………………13
- Cele szczegółowe………………………………………………………………………………………………….13
- Realizacja celów…………………………………………………………………………………………………..13
- Procedury ewaluacyjne………………………………………………………………………………………….13
- Diagnoza……………………………………………………………………………………………………………..14
- Wnioski……………………………………………………………………………………………………………… 15
- Harmonogram………………………………………………………………………………………………………17
WSTĘP
Działalność wychowawcza szkoły należy do podstawowych celów polityki edukacyjnej państwa. Wychowanie młodego pokolenia jest zadaniem rodziny i szkoły, która w swojej działalności musi uwzględniać wolę rodziców, ale także i państwa, do którego obowiązków należy stwarzanie właściwych warunków wychowania.
Wychowanie jest procesem, który odbywa się w każdym momencie życia dziecka, natomiast zadaniem szkoły jest wychowywanie dzieci i młodzieży do wartości. Biorąc pod uwagę powyższe założenia, wynikające ze zmian w podstawie programowej Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły oparty został na niżej zaprezentowanych założeniach.
Wychowanie to świadome działanie przez wychowawcę na wychowanka mające na celu wytworzenie pewnej zmiany w jego osobowości. Zmiany te winny obejmować zarówno stronę poznawczą, jak i instrumentalną, a sam proces zachodzący między nimi jest uwarunkowany wieloma czynnikami. A zatem, naszego wychowanka będziemy traktować jako integralną całość, stwarzając sytuacje dydaktyczno-wychowawcze, które docierając do wszystkich stron osobowych ucznia, rozwijać będą zdolność do integracji myśli, czynów, słów, dając wizję świata i osoby ludzkiej.
Integralną część wychowania stanowią wartości, dzięki którym tworzy się obraz każdej osoby. W naszych oddziaływaniach wychowawczych stawiamy na zespół wartości opisujący osobę.
Są nimi: godność, mądrość, wolność, odpowiedzialność, zdolność do miłości i zdolność do transcendencji. Istotnym zadaniem edukacyjnym, na którym skupiać będą się działania wychowawczo-profilaktyczne jest wspomaganie młodych ludzi w poznaniu tych wartości oraz w ich urzeczywistnianiu.
Za cel nadrzędny wychowania przyjmuje się wartości związane z poszczególnymi „warstwami rozwojowymi” człowieka, integralny rozwój i osiągnięcie przez wychowanka pełni człowieczeństwa. Wiąże się z tym:
- wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu, szacunku dla tradycji;
- wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);
- wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej
i etnicznej; - formowanie poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób;
- kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym i odpowiedzialności za zbiorowość.
Natomiast podstawowym zadaniem twórców i realizatorów programu będzie poszukiwanie sposobów wspomagania dzieci i młodzieży w poszanowaniu tych wartości, akceptowaniu, przeżywaniu, urzeczywistnianiu, ocenie realizowania przez nich wartości i propagowaniu ich wśród innych.
„Szkolny Program Wychowawczo – Profilaktczny” uwzględnia obszary działań wychowawczo-profilaktycznych dotyczących sfer: psychicznej, fizycznej, społecznej i duchowej. W swoim założeniu ma na celu identyfikację zjawiska, zdiagnozowanie stanu i potrzeb, określenie celów, wyznaczenie zadań, zaplanowanie działań i ich realizację oraz monitorowanie i ewaluację. Wszystkie podmioty życia szkoły, znają i rozumieją plan działań wychowawczo-profilaktycznych, który umożliwi identyfikację uczniów – potencjalnych ofiar i sprawców.
„Szkolny Program Wychowawczo – Profilaktczny” opracowany został na podstawie dokonanej diagnozy sytuacji dydaktyczno-wychowawczej w szkole przy użyciu: analizy wyników ankiet, dotyczących problematyki zachowań dezadaptacyjnych, obserwacji uczniów na zajęciach dydaktycznych, pozalekcyjnych, terapeutycznych, podczas uroczystości szkolnych oraz w czasie przerw.
W trakcie wdrażania programu nastąpi monitorowanie i ewaluacja realizowanych działań. Planowane jest podjęcie wielu działań, będą one wdrażane stopniowo w poszczególnych latach
oraz monitorowane na bieżąco pod względem skuteczności i efektów.
AKTY PRAWNE
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz.483 ze zm.);
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych
z 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. nr 120, poz. 526); - Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (Paryż, 10 XII 1948);
- Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych (1966);
- Konwencja o prawach dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r (Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526);
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo Oświatowe;
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej);
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1189).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
- Ustawa z dnia 3 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego;
- Ustawa z dnia 16 lipca 2009 r. o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi;
- Ustawa z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 875);
- Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. poz. 1916);
- Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U Nr 149, poz.887, z późn. zm.);
- Ustawa z dnia 10 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 125, poz. 842);
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 lutego 2017 r. w sprawie Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2017–2022;
- Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2011-2016;
- Krajowego Programu Zapobiegania Zakażeniom HIV i Zwalczania AIDS opracowany na lata 2017-2021;
- Narodowy Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na lata 2011-2015;
- Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2014-2020;
- Program Ograniczenia Zdrowotnych Następstw Palenia Tytoniu w Polsce na lata 2014 –2018;
- Narodowy Program Zwalczania Chorób Nowotworowych na lata 2016-2024;
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym;
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego;
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji;
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu realizacji edukacji dla bezpieczeństwa;
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach;
- Statut Szkoły Podstawowej nr 16 z Oddziałami Integracyjnymi im. Orląt Lwowskich w Przemyślu;
- Program Szkoły Promującej Zdrowie.
POMOC DLA UCZNIÓW, RODZICÓW I NAUCZYCIELI – POSTĘPOWANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
- Załącznik nr 1 – Zarządzenie Dyrektora Szkoły Podstawowej Nr 16 z Oddziałami Integracyjnymi im. Orląt Lwowskich w Przemyślu w sprawie wprowadzenia procedur postępowania
w sytuacjach kryzysowych. - Załącznik nr 2 – Program zajęć z wychowawcą dla klas IV-VIII.
- Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży –116 111. Służy on młodzieży i dzieciom potrzebującym wsparcia, opieki i ochrony. Zapewnia dzwoniącym możliwość wyrażania trosk, rozmawiania o sprawach dla nich ważnych oraz kontaktu w trudnych sytuacjach. Telefon prowadzi Fundacja Dzieci Niczyje. Linia jest dostępna codziennie w godzinach 12:00-22:00, pomoc online dostępna na www.116111.pl.
- Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawach bezpieczeństwa dzieci – 800 100 100. Bezpłatna
i anonimowa pomoc telefoniczna i online dla rodziców i nauczycieli, którzy potrzebują wsparcia
i informacji w zakresie przeciwdziałania i pomocy dzieciom przeżywającym kłopoty i trudności wynikające z problemów i zachowań ryzykownych takich jak: agresja i przemoc w szkole, cyberprzemoc i zagrożenia związane z nowymi technologiami, wykorzystywanie seksualne, kontakt z substancjami psychoaktywnymi, uzależnienia, depresja, myśli samobójcze, zaburzenia odżywiania. Telefon prowadzi Fundacja Dzieci Niczyje. Linia dostępna od poniedziałku
do piątku w godzinach 12:00 -18:00, pomoc online dostępna pod adresem pomoc@800100100.pl - Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka – 800 12 12 12. Osoby poszukujące pomocy oraz informacji na temat dopalaczy mogą korzystać także z telefonu zaufania Rzecznika Praw Dziecka. Numer przeznaczony jest zarówno dla dzieci, jak i dorosłych, którzy chcą zgłosić problemy dzieci. Telefon jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.15 do 20.00. Po godzinie 20.00 oraz w dni wolne od pracy, każdy może przedstawić problem i zostawić numer kontaktowy. Pracownik telefonu zaufania oddzwoni następnego dnia.
- Jednolity numer alarmowy obowiązujący na terenie całej Unii Europejskiej – 112.
- Ogólnopolski Antynarkotykowy Telefon Zaufania działający pod numerem 801 199 990. Oferta Telefonu skierowana jest do osób z problemem narkomanii: osób nadużywających substancji psychoaktywnych, uzależnionych oraz ich bliskich. Do zakresu pomocy świadczonej przez pracowników infolinii należy udzielanie informacji na temat systemu leczenia i adresów konkretnych placówek, informowanie o przepisach prawnych związanych z narkomanią a przede wszystkim udzielanie porad i wsparcia psychologicznego. Telefon jest czynny codziennie
w godzinach 16.00 – 21.00. - www.dopalaczeinfo.pl jest to internetowy portal dotyczący dopalaczy. Portal podzielony jest na cztery podstrony, w których zawarte są informacje o dopalaczach: „Co to są dopalacze?”, „Mity
i prawdy o dopalaczach”, „Szczegóły o dopalaczach”, a także podstrona „Uwaga!”, która zawiera informacje na temat szkodliwości dla zdrowia tych substancji. Portal adresowany jest zarówno do dorosłych jak i młodzieży. - www.nacomito.com.pl jest portalem internetowym stworzonym w ramach ogólnopolskiej kampanii „Narkotyki? Na co mi to”. Strona internetowa zawiera min. Materiały edukacyjne dla młodzież, przydatne linki, a także przekierowanie na fanpage nacomito na Facebook. Fanpage adresowany jest do młodzieży i moderowany na zlecenie Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii.
- Stowarzyszenie na Rzecz Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” – 801-120-002. Udzielanie profesjonalnej pomocy osobom uwikłanym w przemoc w rodzinie – osobom doznającym przemocy, stosującym przemoc, świadkom przemocy, zarówno dorosłym, jak i dzieciom.
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Przemyśl. Kapitulna 4, 37-700 Przemyśl, Telefon: 0166783794. Poradnia udziela pomocy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej i rehabilitacyjnej dzieciom i młodzieży, ich rodzicom, nauczycielom, wychowawcom.
- Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie, 37-741 Krasiczyn, Korytniki 14, Tel./Fax.:16 671 85 94, e-mail: kontakt@sow-korytniki.pl, sow-korytniki.pl.
- Miejski Ośrodek Zapobiegania Uzależnieniom w Przemyślu, ul. Św. Brata Alberta 10, 37-700 Przemyśl, Telefon: +48 16 672 30 04 / +48 16 671 39 56.
- Ośrodek Rozwoju Edukacji, Aleje Ujazdowskie 28, 00-478 Warszawa, tel. 22 345 37 00, www.ore.edu.pl/
Misja szkoły to wychowanie ucznia do wartości, poprzez inicjowanie działań zmierzających do wspomagania go w poszanowaniu tych wartości,
w ich akceptowaniu, przeżywaniu, urzeczywistnianiu.
SYLWETKA ABSOLWENTA NASZEJ SZKOŁY ZGODNA Z DZIAŁANIAMI WYZNACZONYMI W NASZYM PROGRAMIE
SFERA FIZYCZNA:
·zaopatrzony w wiedzę odnośnie budowy i funkcjonowania swojego organizmu;
- dbający o zdrowie poprzez propagowanie zdrowego, higienicznego stylu życia;
- promujący aktywność fizyczną;
- unikający zagrożeń wynikających z nadużywania alkoholu, substancji psychoaktywnych; narkotyków itp.
SFERA EMOCJONALNA:
·świadomy siebie, swoich uzdolnień, mocnych i słabych stron;
- opanowany, rozumie i kontroluje swoje emocje;
- odpowiedzialny za podejmowane przez siebie zadania oraz zachowania;
- potrafi radzić sobie w różnorodnych trudnych sytuacjach szkolnych oraz w realnym życiu;
- otwarty i wrażliwy na otaczającą go naturę, drugiego człowieka;
- odznacza się wrażliwością estetyczną, dostrzega piękno przyrody oraz sztuki;
- tolerancyjny i empatyczny wobec innych, szczególnie osób potrzebujących, odrzuconych;
- wyobcowanych, starszych, niepełnosprawnych;
- szanuje wiedzę i dokonania innych;
- umie panować nad stresem i w asertywny sposób rozwiązywać konflikty.
SFERA INTELEKTUALNA:
- rozwija zdolności dostrzegania prawdy, dobra, piękna, szacunku dla człowieka i kierowania się w życiu tymi wartościami;
- kształtuje umiejętności uczestniczenia w kulturze polskiej i europejskiej szczególnie w jej wymiarze symbolicznym i aksjologicznym;
- rozwija zainteresowania nauką, kulturą, sztuką, literaturą polską i obcą;
- przygotowany do życia w społeczeństwie informatycznym, umiejący we właściwy sposób korzystać z mediów;
- posiada zdolność logicznego myślenia, gromadzenia, weryfikowania informacji oraz wykorzystywania ich w sytuacjach praktycznych;
- zna różnorodne metody naukowe i wykorzystuje je w życiu codziennym;
- ciągle doskonali swoją wiedzę i umiejętności.
SFERA SPOŁECZNA:
- zna obowiązujące normy życia społecznego i stosuje je w kontaktach interpersonalnych;
- umie porozumiewać się w różnych sytuacjach prywatnych i publicznych, w tym także
z osobami doświadczającymi trudności w komunikowaniu się; - szanuje odrębność innych oraz odnosi się z szacunkiem do osób starszych, rodziców, nauczycieli, pracowników szkoły itp.;
- umie bezpiecznie zachowywać się w środowisku naturalnym, dbając o jego ochronę
dla przyszłych pokoleń; - potrafi współpracować w grupie rówieśniczej, przyjmując za nią odpowiedzialność;
- potrafi odnaleźć się w określonych sytuacjach życiowych;
- zna i szanuje zasady demokracji i samorządności na poziomie klasy, szkoły;
- współtworzy społeczeństwo obywatelskie poprzez aktywny udział w akcjach prospołecznych, ekologicznych itp.
SFERA DUCHOWA:
- ma ugruntowany system wartości;
- swoim zachowaniem wyraża postawy szacunku dla przeszłości, historii i tradycji, jako podstawy tożsamości narodowej;
- odnosi się z szacunkiem do wszystkich istot żywych;
- szanuje odmienność innych, przyjmując ją ze zrozumieniem;
- szanuje zwyczaje i obyczaje własnego narodu oraz innych państw;
- potrafi zachować się godnie podczas uroczystości szkolnych, państwowych, kościelnych.
CEL GŁÓWNY:
Identyfikowanie i zaspokajanie poszczególnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w sferze fizycznej, psychicznej (emocjonalnej i intelektualnej) społecznej, duchowej.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Propagowanie idei integracji.
- Kształtowanie właściwych postaw społecznych i patriotycznych.
- Kształtowanie osoby świadomej własnego potencjału twórczego.
- Podejmowanie współpracy ze środowiskiem lokalnym.
- Wplatanie treści profilaktycznych w codzienność szkolną.
- Pedagogizacja rodziców.
REALIZACJA ZAMIERZONYCH CELÓW OPIERAĆ SIĘ BĘDZIE NA ZADANIACH WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNYCH W SFERACH:
- fizycznej;
- psychicznej (emocjonalnej i intelektualnej);
- społecznej;
- duchowej.
PROCEDURY EWALUACYJNE PROGRAMU:
1. Monitorowanie działań przez koordynatorów.
2. Semestralna analiza sprawozdań.
3. Diagnoza.
4. Wnioski.
DIAGNOZA
Diagnoza sytuacji dydaktyczno-wychowawczej w szkole na lata 2017-2020 dokonana przy użyciu: analizy wyników ankiet (rodzice, uczniowie, nauczyciele), dotyczących problematyki zachowań dezadaptacyjnych, obserwacji uczniów na zajęciach dydaktycznych, pozalekcyjnych terapeutycznych, podczas wycieczek i uroczystości szkolnych, w czasie przerw, a także analizy wpisów w dziennikach, wywiadów.
DIAGNOZA 2018/2019 – EWALUACJA PROCESU EDUKACYJNEGO ZORGANIZOWANEGO W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Ankiety wypadły bardzo pozytywnie dla obrazu działań podejmowanych w badanym przedmiocie w szkole. Biorąc pod uwagę analizę wyników obu ankiet można stwierdzić,
że uczniowie naszej szkoły czują wsparcie ze stron nauczycieli w zakresie ich postępów
w nauce oraz osiąganiu sukcesu w szkole. Ponadto znają obowiązujące zasady oceniania
i czują, że nauczyciele oceniają ich systematycznie oraz sprawiedliwie. Jednocześnie ocena motywuje ich do dalszej pracy. Uczniowie zwrócili uwagę, że ilość codziennych zajęć powoduje, że często czują się zmęczeni, co na pewno nie wpływa na ich aktywność i chęć do dalszej pracy.
Pytania skierowane do rodziców dotyczyły zagadnień związanych z opiniami odnośnie wsparcia ich dzieci przez szkołę w zakresie oceniania, wsparcia ucznia, a także indywidualizacji procesu nauczania. Ponadto uzyskano opinie rodziców dotyczące specjalistycznej oferty szkoły skierowanej do uczniów.
Odpowiedzi uczniów i rodziców były bardzo do siebie zbliżone. Może to świadczyć
o tym, że praca wychowawcza szkoły nakierowana jest na stworzenie metod sprzyjających efektywniejszemu uczeniu się przez uczniów.
DIAGNOZA 2017/2018 – POCZUCIE BEZPIECZEŃSTWA
Liczba uczniów biorących udział w diagnozie 213 | ||
Tak | Nie | |
Znajomość zagrożeń płynących ze strony innych ludzi | 90% | 10% |
Uczeń wie, do kogo i w jaki sposób należy się zwrócić o pomoc | 93% | 7% |
Uczeń umie poprosić o pomoc | 85% | 15% |
Stosowanie przemocy wobec rówieśników
|
33%
|
67%
|
Doświadczanie przemocy ze strony rówieśników | 39%
|
61%
|
Na podstawie przeprowadzonej diagnozy wewnątrzszkolnej, Zespół Psychologiczno- Pedagogiczny wraz ze wszystkimi nauczycielami Zespołu Szkół z Oddziałami Integracyjnymi
w Przemyślu, postanowił wzmocnić w procesie kształcenia działania zmierzające do:
- przeciwdziałania agresji i przemocy;
- ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
DIAGNOZA 2016/2017 – „PRACA SZKOŁY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW I RESPEKTOWANIU NORM SPOŁECZNYCH”.
Ankiety wypadły bardzo pozytywnie dla obrazu działań podejmowanych w badanym przedmiocie w szkole. Biorąc pod uwagę analizę wyników obu ankiet można stwierdzić, że uczniowie naszej szkoły znają obowiązujące w niej zasady i normy postępowania społecznego. Zarówno uczniowie jak również ich rodzice deklarują, że respektują obowiązujące w szkole zasady, choć część
z nich przyznaje, że nie zawsze stosuje się do nich.
Według ankietowanych znajomość norm życia społecznego oraz ich respektowanie w znacznej mierze wpływa na poziom bezpieczeństwa w szkole. To bezpieczeństwo uczniowie i rodzice oceniają na bardzo wysokim poziomie.
Jednocześnie ankietowani wskazali, które z negatywnych zachowań najbardziej ich dotykają w szkole i które uważają za najgroźniejsze. Co ważne, odpowiedzi uczniów i rodziców były bardzo do siebie zbliżone. Podobnie w kwestii norm życia społecznego, które uznają za najważniejsze, rodzice i uczniowie wskazali na te same.
Może to świadczyć o tym, że praca wychowawcza szkoły nakierowana na kształtowanie określonych norm zachowania społecznego jest taka sama, jak wartości reprezentowane przez rodziców naszych uczniów.
WNIOSKI
W swoich działaniach będziemy dążyć przede wszystkim do kształtowania postaw prospołecznych wśród dzieci i młodzieży, podnoszenia u nich poczucia własnej wartości, poczucia odpowiedzialności za podejmowane decyzje, uczenia umiejętności asertywnego zachowania się w sytuacjach trudnych.
Rozpoznane potrzeby uczniów oraz problemy występujące w środowisku szkolnym, realizowane będą przez całą społeczność szkolną. Zadania zamieszczone w harmonogramie „Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego” będą na bieżąco monitorowane w ramach nadzoru pedagogicznego. Uczniom zostanie zapewniona bieżąca pomoc psychologiczno-pedagogiczna na podstawie rozpoznanych potrzeb. W dalszym ciągu będziemy prowadzić zajęcia podnoszące kompetencje wychowawcze rodziców, współpracować z rodziną dziecka w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Uczniowie będą wspierani przez nauczycieli i specjalistów w zakresie podniesienia swojej samooceny, uczenia umiejętności psychologicznych i społecznych, które pozwolą im lepiej radzić sobie ze stresem i budować dobre relacje z otoczeniem. Prowadzone będą przez nauczycieli
i specjalistów zajęcia poświęcone oddziaływaniu mediów na młodego człowieka. W trakcie tych zajęć analizowane będą destrukcyjne wzorce medialne wywołujące niezadowolenie z własnego wyglądu, poczucie winy i wstydu.
Nauczyciele i specjaliści będą na bieżąco rozwijać swoje kompetencje zawodowe. Szkoła będzie ściśle współpracować z poradnią psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi, organizacjami pozarządowymi i instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny. Opisane powyżej działania znalazły odzwierciedlenie w harmonogramie „Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego”.
Na podstawie przeprowadzonej diagnozy wewnątrzszkolnej, Zespół Psychologiczno-Pedagogiczny wraz ze wszystkimi nauczycielami Szkoły Podstawowej nr 16 z Oddziałami Integracyjnymi w Przemyślu, postanowił wzmocnić w procesie kształcenia działania zmierzające do:
- kontynuowania pracy nad kształtowaniem właściwych postaw uczniowskich według wytyczonych zasad;
- mobilizowania uczniów do większej aktywności społecznej;
- zadbania, aby jak największy procent uczniów nie tylko znał obowiązujące w szkole normy społeczne, ale także je respektował;
- niwelowania niepożądanych zachowań uczniów poprzez przygotowanie i wprowadzenie
w życie różnorodnych programów psychoedukacyjnych oraz profilaktycznych;
- prowadzenia pracy w klasach integracyjnych z uwzględnieniem potrzeb uczniów niepełnosprawnych;
- prowadzenia tak zajęć z uczniami niepełnosprawnymi, aby zdrowi nie czuli się dyskryminowani;
- zwiększenia ,,polityki informacyjnej” wśród uczniów naszej szkoły, aby lepiej rozumieli specyfikę klas integracyjnych, żeby np. nie postrzegano ich, jako te, w których mniej się wymaga;
- wzmocnienia procedur bezpieczeństwa w szkole w związku z pojawiającymi się sytuacjami ośmieszania, odrzucania osób niepełnosprawnych (m.in. dyżury szkolne);
- edukowania uczniów w zakresie niebezpieczeństw związanych z różnorodnymi zagrożeniami płynącymi z internetu.
HARMONOGRAM SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYKI
Sfera psychiczna
Zadania
szczegółowe |
Formy
Realizacji |
Oczekiwane
Efekty |
Termin | Odpowiedzialny lub
realizator |
Upowszechnianie
informacji na temat typowych problemów wychowawczych występujących w okresie dorastania |
pedagogizacja rodziców w trakcie wywiadówek szkolnych | rodzice uczestniczą aktywnie w życiu dziecka
|
cały rok | wychowawcy klas
|
Prowadzenie zajęć adaptacyjno – integrujących uczniów klas I | programy własne w trakcie zajęć lekcyjnych | integracja zespołu klasowego | cały rok | A.Marko
A.Zięba M.Mühln E.Kowalska |
Trening zachowań
nieagresywnych, pedagogizacja rodziców- cykl spotkań „Inteligencja emocjonalna” |
program profilaktyczny „Kształcenie inteligencji emocjonalnej”
klasy I-III SP |
lepsze radzenie sobie ze swoimi emocjami | cały rok | wychowawcy klas |
realizacja programu innowacyjnego, kształcenie inteligencji emocjonalnej wg badań Daniela Golemana: „ Serce, rozum, ciało” | lepsze radzenie sobie ze swoimi emocjami | cały rok | R. Szabaga | |
zajęcia profilaktyczne „Zrozumieć siebie” w nauczaniu zintegrowanym | uświadomienie sobie swojej wyjątkowości, lepsze poznanie i zrozumienie siebie | drugi semestr | A. Mazurek | |
Zapobieganie przemocy fizycznej i psychicznej
|
otoczenie szczególną troską dzieci wykazujących zaburzenia w zachowaniu | przeciwdziałanie przemocy i agresji | cały rok | M. Kowalska
E. Sowa |
rozmowy z rodzicami mającymi problemy wychowawcze z dziećmi | pomoc rodzinom w rozwiązaniu bieżących problemów z dzieckiem | cały rok | M.Kowalska
E. Sowa |
|
przemoc i agresja- przeciwdziałanie im | kształcenie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów w ramach godzin wychowawczych | cały rok | wychowawcy klas | |
zajęcia aktywizujące w klasie II B SP | kształcenie emocji, samoświadomości i empatii u dzieci | cały rok | R. Szabaga | |
Otoczenie opieką uczniów u których występują zachowania ryzykowne
|
indywidualne rozmowy pedagoga, psychologa,
wychowawców oraz nauczycieli z uczniami |
uczniowie mają możliwość skorzystania z pomocy psychologa, pedagoga na terenie szkoły, poprawa zachowania dysfunkcyjnego | cały rok | wychowawcy klas
specjaliści szkolni |
Pomoc
w przezwyciężaniu trudności w nauce |
prowadzenie zajęć
wyrównawczych z wybranych przedmiotów nauczania |
systematyczne
wyrównywanie braków |
cały rok | wszyscy nauczyciele |
indywidualizacja
procesu kształcenia |
wymagania
dostosowane do możliwości ucznia |
cały rok | wszyscy nauczyciele | |
ćwiczenia „Lubię się uczyć” | poprawa umiejętności, czytania, pisania i liczenia | cały rok | B. Sikorska | |
Profilaktyka
dysleksji |
przeprowadzenie
badań pilotażowych dotyczących skali ryzyka dysleksji |
wyłonienie
w klasach I uczniów zagrożonych dysleksją |
IX. 2019 | M. Ludwa
A. Mazurek |
badania grupowe w klasach III SP | wyłonienie
w klasach III uczniów zagrożonych dysleksją |
V. 2020 | M. Kowalska
M. Ludwa |
|
realizacja programu
dotyczącego profilaktyki dysleksji |
lepszy stopień
radzenia sobie z czytaniem i pisaniem u uczniów zagrożonych dysleksją |
cały rok | wychowawcy świetlicy | |
Unikanie nadmiernego stresu, radzenie sobie z problemami, akceptacja w grupie | pogadanki oraz tworzenie poczucia przynależności w grupie, gry zespołowe | identyfikowanie się z grupą | cały rok szkolny | zespół nauczycieli wychowania fizycznego |
Monitorowanie sfery psychicznej
Osoba odpowiedzialna – M. Kowalska
Terminy – X.2019, V.2020
Formy ewaluacji
– sprawozdanie osób odpowiedzialnych z przebiegu zadań,
– informacja zwrotna od wybranych uczestników imprez,
– zapisy w kronikach szkoły.
Sfera fizyczna
Zadania
szczegółowe |
Formy
Realizacji |
Oczekiwane
efekty |
Termin | Odpowiedzialny lub
realizator |
Racjonalne żywienie | zajęcia propagujące zdrowy tryb życia Fit and Fun | poznawanie właściwych nawyków żywieniowych oraz zachęcanie do systematycznej aktywności fizycznej | cały rok
|
S. Kwiatkowska
K. Zaremba-Schulz |
pogadanki oraz układanie prostych zestawień dziennego żywienia | poznanie zasad zdrowego odżywiania | cały rok
|
zespół nauczycieli wychowania fizycznego | |
program „ Śniadanie daje moc”. Pogadanki, lekcje, warsztaty, wspólne śniadanie dla klas I | cały rok | wychowawcy klas I | ||
Kształtowanie właściwych nawyków dotyczących spędzania czasu wolnego | organizowanie rozgrywek sportowych na terenie
szkoły, organizowanie i udział w miedzy-szkolnych rozgrywkach sportowych |
poznanie alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego
|
cały rok
|
nauczyciele wychowania fizycznego
|
Praca z dzieckiem
z dysfunkcjami rozwojowymi |
cykliczne zajęcia
z uczniami zakwalifikowanymi do pomocy psychologicznej |
łagodzenie objawów
|
cały rok | M. Kowalska |
Aktywność fizyczna | pogadanki oraz prezentowanie podczas lekcji właściwych form ruchu | wiedza na temat wpływu ruchu na samopoczucie, udział uczniów w dodatkowej pozalekcyjnej aktywności ruchowej | cały rok
|
nauczyciele wychowania fizycznego
|
Dbałość o ciało i najbliższe otoczenie | pogadanki na lekcjach wychowania fizycznego | uczniowie znają podstawowe czynności dotyczące troski o własne ciało
|
cały rok
|
|
Przygotowanie sal na potrzeby klas integracyjnych
|
dostosowanie sprzętów szkolnych do wzrostu uczniów i zadbanie o odpowiedni wystrój sal lekcyjnych | dbanie o własne zdrowie oraz bezpieczeństwo,
dbanie o prawidłową postawę ciała, zasady higieny dbanie o estetykę pomieszczeń, wpajanie nawyku utrzymywania ładu i porządku |
IX 2019 | wychowawcy klas, nauczyciele wspierający proces dydaktyczno-wychowawczy, rodzice, kierownik gospodarczy |
Integrowanie społeczności szkolnej i środowiska lokalnego
|
Szkolne Zawody Lekkoatletyczne dla klas IV-VIII | wiedza na temat wpływu ruchu na samopoczucie, udział uczniów w dodatkowej, pozalekcyjnej aktywności ruchowej | IX 2019 | K.Grabowski |
Mikołajkowy Turniej Siatkówki dla klas VII-VIII | wiedza na temat wpływu ruchu na samopoczucie
|
XII 2019 | P. Gładki
R.Kupecki |
|
Szkolny Turniej Piłki Nożnej dla klas V – VI | wiedza na temat wpływu ruchu na samopoczucie, udział uczniów w dodatkowej, pozalekcyjnej aktywności ruchowej
|
III 2020 | J. Pakosz | |
Szkolne Zawody Pływackie dla klas III – VIII | II 2020 | P.Gładki
R.Kupecki J.Pakosz
|
||
Noworoczny Turniej Szachowy dla klas I-VI | I 2020 | A. Ligęza – Kuśnierz | ||
Szkolne Zawody Gimnastyczne dla klas IV-VIII | II 2020 | K.Grabowski
|
||
Olimpiada Sportowo-Edukacyjna dla Przedszkoli | promowanie szkoły w środowisku lokalnym,
rozwijanie sprawności kondycyjnej i koordynacyjnej |
II 2020 | J.Pakosz
|
|
Zawody Strzeleckie dla klas IV – VIII
|
III 2020 | P. Gładki | ||
Święto Szkoły
|
V 2020 | R. Kupecki
nauczyciele wychowania fizycznego |
Monitorowanie sfery fizycznej
Osoba odpowiedzialna – E.Sowa
Termin – koniec I i II semestru
Formy ewaluacji
– sprawozdanie osób odpowiedzialnych z przebiegu zadań,
– informacja zwrotna od wybranych uczestników imprez,
– zapisy w kronikach szkoły.
Sfera społeczna
Zadania
szczegółowe |
Formy
Realizacji |
Oczekiwane
efekty |
Termin | Odpowiedzialny lub
realizator |
Trening zachowań
nieagresywnych |
realizacja programu wychowawczego
w klasie II A SP „Kto chce mieć przyjaciela musi być przyjacielem” |
uczniowie potrafią spojrzeć empatycznie na drugą osobę | cały rok | B. Kaczmarska |
Szkolny Klub Mediatora | rozwiązywanie spraw spornych, konfliktów miedzy uczniami przez
mediatorów rówieśniczych |
uczniowie potrafią rozwiązywać sprawy sporne | cały rok | M.Kowalska
E.Gajda-Chorzępa |
Poprawa bezpieczeństwa w szkole
|
stały nadzór
dyżurów na korytarzach podczas przerw |
nauczyciele
rozumieją potrzebę dyżurowania i wywiązują się z tego obowiązku |
na bieżąco
|
B. Kędra
|
realizacja programu jak być przezornym i bezpiecznym dla klas drugich SP „Jestem bezpieczny”
|
uczniowie są ostrożni, spostrzegawczy, zachowują się bezpiecznie, rozumieją potrzebę zachowania czystości osobistej, szanują przyrodę | cały rok | I. Gawczyńska-Bacza | |
kształtowanie postaw asertywnych i świadomości zagrożeń | lepsze radzenie sobie z sytuacjami trudnymi
|
cały rok szkolny | nauczyciele wychowania fizycznego | |
spotkanie z policjantem dla klas I – III | zapoznanie z zasadami ruchu drogowego- bądź bezpieczny w ruchu ulicznym
|
IX 2019 | wychowawcy klas I – III | |
Nabywanie umiejętności z zakresu pierwszej pomocy | realizacja programu edukacyjnego Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy „Ratujemy i Uczymy Ratowania”
|
uczniowie potrafią właściwie reagować na sytuacje związane z pierwsza pomocą | cały rok | K.Kwolek |
Poznawanie zasad
ruchu drogowego
|
przeprowadzenie
zajęć na temat podstawowych zasad ruchu drogowego i stosowanie ich w praktyce |
uczniowie klas I – VII znają zasady
ruchu drogowego, wiedzą jak bezpiecznie korzystać z przejść dla pieszych, chodników, dróg etc. |
IX.2019 | nauczyciele
kształcenia zintegrowanego i wychowawcy klas IV – VII SP |
karta rowerowa-
„Prawo jazdy dla każdego ucznia” zajęcia dla uczniów klas IV SP, |
uczniowie
świadomie i bezpiecznie korzystają z dróg publicznych jako piesi i rowerzyści |
IX – VI
2019/2020 |
H. Stachowicz | |
Przekazanie
uczniom informacji na temat odpowiedzialności karnej |
spotkania z kuratorami sądowymi | uczniowie poznają
podstawową wiedzę z zakresu prawa oraz wynikające z niego konsekwencje |
X-XI 2019 | E.Sowa |
Przedstawienie
rodzicom i uczniom przepisów prawnych regulujących ryzykowne zachowania dzieci i młodzieży |
cykl pogadanek dla rodziców „Jak radzić sobie z dzieckiem w okresie dojrzewania”
|
rodzice poznają
przepisy prawne dotyczące zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży |
IX. 2019 | wychowawcy
klas
|
Zapobieganie zachowaniom ryzykownym w klasach III SP | program edukacyjny dla dzieci klas III SP „Zawsze razem”
|
kształtowanie u dzieci właściwych postaw i zachowań wobec słabszych rówieśników, oraz podejmowanie zdrowych wyborów życiowych | cały rok | D. Szeremeta |
Zapobieganie narkomanii, alkoholizmowi i paleniu papierosów
|
redagowanie do gazetki szkolnej i klasowej artykułów związanych z tematyką uzależnień | uczniowie uświadamiają
sobie zagrożenia związane z używkami |
cały rok | wychowawcy klas |
przygotowanie uczniów do Powiatowego Przeglądu Małych Form Teatralnych „Porozmawiajmy o uzależnieniach” | rozwijanie zachowań asertywnych,
budowanie poczucia własnej wartości
|
kwiecień
2020 |
D. Strociak-Nuckowska | |
udział uczniów w zajęciach zorganizowanych na terenie szkoły przez pracownika ośrodka „MOZU” | uczniowie poznają mechanizmy uzależnienia | cały rok | E.Sowa | |
przeprowadzenie lekcji tematycznych związanych z niebezpieczeństwem uzależnień, ćwiczenie asertywności, zasad zdrowego stylu życia | rozwijanie zachowań asertywnych,
uczeń wie, jakie są uzależnienia i do kogo należy zwrócić o pomoc oraz jak się przed nimi ustrzec |
cały rok | nauczyciele przedmiotów przyrodniczych | |
rozmowy na temat. zachowań ryzykownych | zwiększenie zasobu wiedzy dot. uzależnień, zdrowy styl życia | cały rok | nauczyciele wychowania fizycznego | |
Zapoznanie
uczniów z wiedzą nt. oddziaływania nikotyny, alkoholu i narkotyków na organizm człowieka |
przeprowadzenie
cyklu zajęć „Uzależnienia – przyczyny, skutki i zapobieganie”
|
uczniowie klas V SP zdobywają
podstawową wiedzę na temat szkodliwych używek dla zdrowia człowieka |
IV 2020 | M. Bury |
zorganizowanie
konkursu plastycznego „Zdrowy tryb życia” |
uczniowie klas IV – VII SP uświadamiają
sobie zagrożenia związane z używkami |
II semestr
|
J.Cioch | |
Przedstawienie
rodzicom i uczniom podstawowych informacji nt. uzależnienia |
wykład podczas
zebrań z rodzicami
|
rodzice i uczniowie poznają
mechanizmy, formy i skutki uzależnienia
|
I semestr | wychowawcy
klas
|
realizacja
scenariuszy godzin wychowawczych |
I semestr | wychowawcy
klas |
||
Kształtowanie właściwych nawyków dotyczących spędzania czasu wolnego | organizowanie wyjść do kina, na spektakle teatralne, do muzeum,
rajdów i wycieczek krajoznawczych, imprez szkolnych z udziałem uczniów, rodziców i nauczycieli |
poznanie alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego
|
cały rok
|
wychowawcy klas
|
organizowanie dyskotek i zabaw szkolnych | Integrowanie grup klasowych | cały rok | wychowawcy klas | |
zorganizowanie zajęć pozalekcyjnych na terenie szkoły (uwzględniających zapotrzebowanie oraz zainteresowania uczniów) | udział uczniów w różnych formach aktywności | cały rok | wszyscy nauczyciele | |
Pomoc
w przezwyciężaniu trudności w nauce
|
codzienne czytanie dzieciom w ramach akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom” | poprawa koncentracji uwagi i sposobu wypowiadania się | cały rok | nauczyciele świetlicy |
stosowanie systemu
wczesnego wykrywania uczniów, którym grożą niedostateczne oceny na koniec semestru |
proponowanie
doraźnej pomocy i tworzenie planów indywidualnych |
cały rok | E.Sowa | |
realizacja innowacji metodycznej w oparciu o zasady przyspieszonego uczenia się w klasie I A SP | nabycie umiejętności
skutecznego uczenia się |
cały rok | A. Zięba | |
zajęcia
logopedyczne prowadzone dla uczniów |
usprawnienie zaburzonych funkcji językowych
|
cały rok | M. Ludwa | |
Podwyższenie
poziomu frekwencji i przeciwdziałanie wagarowaniu |
zapoznanie
z systemem wczesnego wykrywania uczniów wagarujących i trybu postępowania wobec nich
|
uczniowie
wagarujący są pod stałą kontrolą |
na bieżąco | E.Sowa
i wychowawcy klas |
Integracja uczniów
|
przeprowadzenie
zajęć integracyjnych
|
uczniowie czują się pewniej, poznają się nawzajem,
umocnią poczucie własnej wartości |
IX – X
2019 |
wychowawcy
klas specjaliści szkolni |
organizowanie
imprez w klasach młodszych |
uczniowie angażują się w przygotowanie
i zrealizowanie scenariusza imprezy |
na bieżąco | wychowawcy
klas I – III SP 16 |
|
zorganizowanie
rajdu dla uczniów |
uczniowie
zdobywają wiedzą przyrodniczą i współdziałają w grupie |
X. 2019 | wychowawcy klas | |
zorganizowanie imprezy integracyjnej we współpracy z Fundacją „jerzyk”- Igrzyska Dzieci i Młodzieży (Nie)Pełnosprawnej „jerzyk 2020” w ramach obchodów Dnia Godności Osoby Niepełnosprawnej | kształtowanie właściwych postaw wobec niepełno- sprawności,
pokonywanie własnych słabości, umiejętność radzenia sobie z porażką |
V 2020 | K. Babiak, nauczyciele wspierający proces dydaktyczno-wychowawczy
nauczyciele wychowania fizycznego |
|
warsztaty plastyczne „Mamo, tato baw się ze mną” | rozwijanie swoich umiejętności i zdolności,
budowanie więzi rodzinnych poprzez wspólna zabawę
|
IX 2019 | nauczyciele wspierający proces dydaktyczno-wychowawczy
|
|
zachęcanie uczniów do udziałów w różnorodnych konkursach szkolnych i międzyszkolnych szerzących ideę integracji | rozumienie i dostrzeganie osób niepełno- sprawnych | cały rok | poloniści, wychowawcy klas, plastyk
|
|
edukowanie rodziców w klasach integracyjnych, pogadanka nt. integracji i niepełnosprawności | poszerzenie wiedzy rodziców na temat integracji
|
1x w semestrze | I.Gawczyńska-Bacza
nauczyciele wspierający proces dydaktyczno-wychowawczy |
|
współudział w organizacji szkolnych obchodów Dnia Godności Osoby Niepełnosprawnej | kształtowanie właściwych postaw wobec niepełno-
sprawności |
V 2020 | B.Kaczmarska
nauczyciele wspierający proces dydaktyczno-wychowawczy |
|
zajęcia integracyjne z Bocci
|
rozwijanie swoich umiejętności i zdolności,
pokonywanie własnych słabości |
cały rok
|
R.Kupecki | |
zorganizowanie Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia | rozwijanie swoich umiejętności i zdolności,
wykorzystywanie wiedzy w praktyce
|
IX 2019 | J. Bracha
E.Olszańska |
|
zorganizowanie Święta Liczby Pi | wykorzystywanie wiedzy w praktyce,
rozwijanie swoich umiejętności i zdolności |
III 2020 |
|
|
Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne uczniów
|
kontynuacja grupy wsparcia dla uczniów niepełnosprawnych szkoły podstawowej | uczniowie potrafią we właściwy sposób wykorzystać nabytą wiedzę i umiejętności, odkrywają swoje możliwości
|
cały rok | psycholog, pedagog terapeuta, logopeda |
Zapoznanie uczniów z regułami i zasadami obowiązującymi w szkole
|
wprowadzenie kontraktów i ustalenie zasad współpracy wychowawcy z klasą | uczeń zna swoje prawa i obowiązki | IX 2019 | wychowawcy klas
|
ustalenie zasad współpracy nauczyciela przedmiotu z uczniami danej klasy, przedstawienie PSO
|
uczniowie znają zasady oceniania | IX 2019 | nauczyciele przedmiotu | |
przedstawienie regulaminu wewnątrzszkolnego systemu oceniania zachowania | uczeń jest świadomy dokumentów określających zasady oceniania | IX 2019 | wychowawcy klas
|
|
poinformowanie uczniów o przysługujących im prawach oraz o ich obowiązkach i zapoznanie ich z Kodeksem Ucznia | uczeń zna swoje prawa i obowiązki
|
IX-X 2019(apel szk.) | dyrektor szkoły,
wychowawcy klas I i IV SP
|
|
zapoznanie uczniów z wybranymi elementami wiedzy prawnej, w tym przepisów regulujących szkodliwe społecznie zachowania dzieci i młodzieży | uczeń zna dokumenty, które określają przepisy regulujące zachowania szkodliwe dzieci i młodzieży | I semestr | E.Sowa
|
|
Współpraca nauczycieli w zakresie organizacji procesu nauczania i wychowania | przestrzeganie zasad przepływu informacji o uczniach – zespoły wychowawcze | nauczyciele znają sytuację ucznia | min. jedno spotkanie
w semestrze |
wychowawcy klas – wszystkich etapów edukacyjnych
|
współpraca nauczycieli podczas realizacji projektów edukacyjnych | nauczyciele współpracują ze sobą,
wymieniają się doświadczeniem |
cały rok | nauczyciele drugiego i trzeciego etapu edukacyjnego
|
|
diagnozowanie możliwości psychofizycznych uczniów klas I szkoły podstawowej | wyłonienie dzieci zagrożonych niepowodzeniami szkolnymi | IX 2019 | A. Mazurek, M. Ludwa | |
diagnozowanie możliwości intelektualnych uczniów klas IV szkoły podstawowej | wyłonienie dzieci wymagających pomocy specjalistycznej | I semestr | wych. klas IV SP | |
tworzenie przez ucznia planu naprawczego (doskonalącego) oraz jego realizowanie w oparciu o wyniki testów wewnątrzszkolnych i próbnych
|
uczeń potrafi konstruować indywidualny plan naprawczy (doskonalący) oraz realizować jego założenia
|
XI 2019
I-III 2020 |
wych. klas VIII | |
wdrożenie programu Uczymy się, jak się uczyć, poprzez cykl lekcji na godzinach wychowawczych | uczeń zna siebie i potrafi się uczyć, jest kreatywny i rozwija swoje zdolności | X -VI 2019/20
|
wych. klas IV i V SP
|
|
wdrożenie programu Jak dobrze zdać egzamin, poprzez cykl lekcji na godzinach wychowawczych | uczeń zna siebie i potrafi się uczyć , potrafi ocenić swoje mocne i słabe strony | X- III 2019/20 | wych. klas VIII
|
|
realizacja programu DSD | uczeń potrafi komunikować się w języku niemieckim na poziomie rozszerzonym | cały rok | J.Baran,
A. Ligęza-Kuśmierz, K. Zaremba – Schulz |
|
Zajęcia integrujące nowych członków społeczności szkolnej
|
zorganizowanie zajęć integracyjno-adaptacyjnych dla uczniów klasy I szkoły podstawowej | integracja uczniów w klasie
|
X 2019
|
wych. klasy I SP
|
zajęcia integracyjne dla uczniów klasy I szkoły podstawowej | wzmocnienie więzi między uczniami i wychowawcami | I semestr | A. Mazurek
|
|
zajęcia integracyjne dla uczniów klas IV szkoły podstawowej | poprawa relacji interpersonalnych
wzmocnienie więzi między uczniami i wychowawcami |
X 2019 | pedagog, psycholog, wych. klas
|
|
rajdy integracyjne dla uczniów klas IV szkoły podstawowej | X-XI 2019 | wych. klas IV SP | ||
Organizacja różnorodnych imprez, uroczystości i konkursów | akcja Sprzątanie Świata | uczeń szanuje i chroni przyrodę, jest świadomy zagrożeń spowodowanych działaniem człowieka na środowisko naturalne | IX 2019 | B. Kaczmarska H. Stachowicz, naucz. przyrodnicy, wych. klas |
charytatywny kiermasz ozdób i kartek z okazji Świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy | uwrażliwianie uczniów na potrzeby innych ludzi, rozbudzanie empatii | XII 2019
IV 2020 |
H. Stachowicz | |
konkurs kolęd obcojęzycznych | kultywowanie tradycji świątecznych
|
XII 2019 | M. Specylak,
nauczyciele języków obcych |
|
zorganizowanie szkolnych obchodów Światowego Dnia Zdrowia | Uczeń zna zasady zdrowego żywienia i prowadzenia zdrowego tryby życia | IV 2020 | K. Ziąber, nauczyciele zespołu ds. promocji zdrowia
|
|
organizowanie imprez szkolnych, świetlicowych i międzyświetlico-wych (np. dyskoteki, Dzień Dziecka, zabawa karnawałowa) | promowanie szkoły w środowisku lokalnym, integrowanie uczniów | jedna impreza
w miesiącu (wg planu pracy SU) |
K.Babiak,
przewodniczący SU, Rada Rodziców, wych. klas, nauczyciele świetlicy |
|
organizowanie imprez o charakterze integracyjnym oraz różnego rodzaju wycieczek | integrowanie uczniów, | wg planu wy- cieczek | wych. klas, naucz. świetlicy, naucz. przedmiotów | |
Współpraca z rodzicami
|
cykliczne spotkania z rodzicami uczniów (konsultacje),
pedagogizacja rodziców Akademia Rodzica |
poszerzanie wiedzy na temat wychowania dzieci | cały rok | A.Mazurek |
spotkania z przedstawicielami
Rady Rodziców
|
kształtowanie właściwej relacji rodzic nauczyciel,
współdziałanie w sprawach wychowania i nauczania dzieci
|
2019/2020 | wszyscy nauczyciele
|
|
Dzień Rodzica, Tydzień Szkolnych Prezentacji Teatralnych | włączanie rodziców w życie klasy i szkoły | VI 2020 | poloniści | |
współorganizowanie imprez | aktywizowanie rodziców do współpracy ze szkołą
|
cały rok | wszyscy nauczyciele
|
|
Integracja szkoły ze społecznością lokalną
|
organizowanie spotkań, lekcji otwartych, przedstawień przez uczniów klas I-III dla przedszkoli | promowanie szkoły w społeczności lokalnej | cały rok | wych. klas I-III SP |
współpraca z Przedszkolem Integracyjnym nr 11 | promowanie szkoły w społeczności lokalnej | cały rok | K.Kwolek, wych. klas I-III SP
|
|
zorganizowanie Dnia Otwartego szkoły podstawowej | Promowanie szkoły w społeczności lokalnej | XII 2019 | nauczyciele klas I-III SP | |
Współpraca szkoły z instytucjami i organizacjami użyteczności publicznej
|
kontynuowanie współpracy z Parkami Krajobrazowymi, Polskim Związkiem Łowieckim i innymi organizacjami ekologicznymi, Stowarzyszenie Explorer | aktywne uczestniczenie w życiu środowiska lokalnego,
uczeń szanuje i chroni przyrodę |
cały rok | nauczyciele zespołu przyrodniczego
|
praca szkolnego koła LOP | uczeń szanuje i chroni przyrodę
|
wg planu pracy | M. Bury | |
praca Szkolnego Koła Caritas
|
uwrażliwianie uczniów na potrzeby innych ludzi, rozbudzanie empatii | wg planu pracy | B. Michacewicz | |
praca Szkolnego Koła PCK
|
wg planu pracy | H. Stachowicz
|
||
Szkolna Liga Strzelecka
|
uczeń poznaje różne formy spędzania wolnego czasu | cały rok | P .Gładki | |
Klub Młodego Odkrywcy
|
rozwijanie zainteresowań uczniów Realizacja programu innowacyjnego „Odkrywam i tworzę” | cały rok | J.Demko, M.Bury,
A.Hadam, D.Urbańczyk |
|
współpraca z Kołem Przyrodników PTTK i Nadleśnictwem | aktywne spędzanie wolnego czasu, organizowanie wycieczek, rajdów krajoznawczych
|
cały rok | A.Hadam
A.Zięba R.Szabaga |
|
współpraca z PCK Zamek, MDK, NFM Wrocław, biblioteką | uwrażliwianie uczniów na muzykę, kulturę, sztukę. Udział w konkursach, występach i spotkaniach w bibliotece | cały rok | J.Cioch
K.Tarczyńska |
|
Aktywny udział uczniów w życiu szkoły i społeczności lokalnej poprzez działania Samorządu Uczniowskiego
|
wybory SU | wykorzystywanie przez uczniów swoich predyspozycji i umiejętności do kierowania zespołem | VI 2020
|
opiekun SU – K.Babiak |
realizacja zadań wynikających z planu pracy SU | angażowanie się w pracę na rzecz szkoły
|
cały rok
|
opiekun SU – K.Babiak | |
akcje na rzecz środowiska | uczeń szanuje i chroni przyrodę | cały rok
|
opiekun SU – K.Babiak
|
|
współorganizacja uroczystości i przedsięwzięć szkolnych | angażowanie się w pracę na rzecz szkoły | cały rok
|
opiekun SU – K.Babiak | |
reprezentowanie szkoły w pracach Młodzieżowej Rady Miasta | godne reprezentowanie szkoły w środowisku lokalnym i aktywny udział w pracach Młodzieżowej Rady Miasta | cały rok | K.Babiak |
Monitorowanie sfery społecznej
Osoba odpowiedzialna – M.Kowalska
Termin – koniec I i II semestru
Formy ewaluacji
– sprawozdanie osób odpowiedzialnych z przebiegu zadań,
– informacja zwrotna od wybranych uczestników imprez,
– zapisy w kronikach szkoły.
Sfera duchowa
Zadania
szczegółowe |
Formy
Realizacji |
Oczekiwane
efekty |
Termin | Odpowiedzialny lub
realizator |
Organizacja różnorodnych imprez, uroczystości i konkursów | uroczyste pasowanie na ucznia SP16 | włączenie uczniów klas I w społeczność szkolną | IX 2019 | A.Dobosz, wych. klas I SP |
Dzień Nauczyciela | kształtowanie szacunku dla nauczycieli, wychowawców i pracowników szkoły | X 2019 | B. Bublewicz, E.Kowalska
|
|
przedstawienie wielkanocne dla uczniów i nauczycieli naszej szkoły,
przedstawienie wielkanocne dla rodziców kl I b
|
kultywowanie tradycji świątecznych | IV 2020 | B.Bublewicz, E.Kowalska,
ks.Marek Szczęsny R.Szabaga |
|
organizacja Święta Szkoły z okazji obchodów rocznicy nadania szkole imienia | poszerzanie wiadomości o Orlętach Lwowskich,
rozbudzanie poczucia patriotyzmu |
V 2020 | A.Kalita, E.Gajda-Chorzępa
zespół artystyczny, nauczyciele |
|
III Szkolny konkurs „Mam talent” | uwrażliwianie uczniów na muzykę
|
III 2020 | J.Cioch | |
organizacja koncertów chóru Triola dla szkół i miłośników miasta | IX 2019 | |||
Wieczór Światowych Przebojów. Prezentacja wokalno – instrumentalna uczniów i nauczycieli | X 2019 | K.Grabowski | ||
zorganizowanie wyjścia do Towarzystwa Muzycznego dla kl I-III
|
X 2019 | R.Szabaga | ||
eliminacje do konkursu „Najpiękniejsze wiersze mojego dzieciństwa” | uwrażliwianie uczniów na poezję | wg harmonogramu imprez | K.Tarczyńska | |
Aktywny udział młodzieży szkolnej w organizacji szkolnych imprez i uroczystości rocznicowych
|
Święto Niepodległości | rozwijanie poczucia patriotyzmu | XI 2019 | D.Strociak
J.Żmudzki |
Święto Konstytucji 3-go Maja | V 2020 | I. Zając | ||
organizacja wycieczek po Przemyślu i Ziemi Przemyskiej
|
kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych, znajomość historii i kultury swojego regionu | wg harmonogramu wycieczek | wych. klas, nauczyciele historii, nauczyciele świetlicy | |
spotkania z ciekawymi ludźmi związanymi z naszym regionem
|
kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych, znajomość historii i kultury swojego regionu | cały rok
|
wychowawcy klas | |
organizowanie wizyt w muzeach, bibliotekach, galerii itp. | rozwijanie znajomości historii i kultury | wg harmonogra-mu wyjść | wych. klas, nauczyciele przedmiotów | |
Aktywny udział młodzieży szkolnej w miejskich imprezach i uroczystościach rocznicowych
|
reprezentowanie szkoły w Poczcie Sztandarowym | rozwijanie poczucia odpowiedzialności za sztandar szkoły | zgodnie
z kalendarzem imprez |
K. Ziąber, E.Gajda-Chorzępa, inni nauczyciele |
udział uczniów w ogólnomiejskich imprezach, happeningach np. Dni Przemyśla
|
kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych | wg
harmonogramu imprez |
wszyscy nauczyciele, SU | |
Udział w różnorodnych konkursach
|
uczestnictwo w szkolnych, międzyszkolnych i ogólnopolskich konkursach o tematyce historycznej, regionalnej | poszerzanie i pielęgnowanie zwyczajów regionalnych, tradycji | zgodnie
z kalendarzem imprez |
nauczyciele historii, przyrody, zainteresowani nauczyciele kl. I-III SP
|
przeprowadzenie konkursu „Lwowskie Orlęta” w klasach VII-VIII | Wzbudzanie szacunku wobec członków rodziny
|
III 2020 | E. Gajda-Chorzępa
D.Strociak-Nuckowska
|
Monitorowanie sfery duchowej
Osoba odpowiedzialna – E.Sowa
Termin – koniec I i II semestru
Formy ewaluacji
– sprawozdanie osób odpowiedzialnych z przebiegu zadań,
– informacja zwrotna od wybranych uczestników imprez,
– zapisy w kronikach szkoły.