Rozwijanie kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr 16 z Oddziałami Integracyjnymi im. Orląt Lwowskich w Przemyślu
W związku z wprowadzoną reformą oświaty, nową podstawa programową oraz ZALCENIAMI PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 18 grudnia 2006r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie przystąpiliśmy do programu
„Program wsparcia placówek oświatowych
z województwa podkarpackiego”
Udział w tym projekcie zobowiązał szkołę do jego realizacji.
- Uwarunkowania prawne kształcenia kompetencji uczniów w szkole.
Unia Europejska |
Polska |
1. Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie
2. Zalecenie RADY z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie |
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe
2. Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej… 3. Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek |
- Co to są kompetencje kluczowe?
- Kompetencje kluczowe to ramy określające nowe umiejętności podstawowe uzyskiwane w procesie uczenia się przez całe życie
- Kompetencje kluczowe to te, których wszystkie osoby potrzebują do samorealizacji i rozwoju osobistego, zatrudnienia, włączenia społecznego, zrównoważonego stylu życia, udanego życia w pokojowych społeczeństwach, kierowania życiem w sposób prozdrowotny i aktywnego obywatelstwa.
- Kompetencje kluczowe to dynamiczna kombinacja wiedzy, umiejętności i postaw.
Kompetencje zdefiniowano w Zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) jako połączenie:
• wiedzy,
• umiejętności,
• postaw odpowiednich do sytuacji:
Wiedza |
Umiejętności |
Postawa |
Na wiedzę składają się fakty
i liczby, pojęcia, idee i teorie, które są już ugruntowane i pomagają zrozumieć określoną dziedzinę lub zagadnienie. |
Umiejętności definiuje się jako zdolność i możliwość realizacji procesów
i korzystania z istniejącej wiedzy do osiągania wyników.
|
Postawy opisują gotowość
i skłonność do działania lub reagowania na idee, osoby lub sytuacje.
|
Osiem kompetencji kluczowych – cechy
• Wszystkie są jednakowo ważne dla rozwoju osobistego.
• Niektóre są przekrojowe lub interdyscyplinarne (np. znajomość technologii informacyjno- komunikacyjnych, przedsiębiorczość, umiejętności obywatelskie, ekspresja kulturowa).
• Są ze sobą powiązane lub się częściowo pokrywają. Umiejętności wynikające z jednej, wspierają biegłość w innej:
–Umiejętności językowe (sprawność, czytania, pisania), matematyczne i umiejętności w zakresie (TIK) to podstawa uczenia się;
–Umiejętność uczenia się sprzyja wszelkiej innej aktywności edukacyjnej.
• Niektóre sprawności są kluczowe dla wszystkich ośmiu kompetencji (np. krytyczne myślenie, kreatywność, inicjatywność, rozwiązywanie problemów, ocena ryzyka, podejmowanie decyzji, kierowanie emocjami).
Kompetencje kluczowe
- porozumiewanie się w języku ojczystym
To zdolność wyrażania i interpretowania pojęć, myśli, uczuć, faktów i opinii w mowie i piśmie oraz językowej interakcji w odpowiedniej i kreatywnej formie w pełnym zakresie kontekstów społecznych i kulturowych – w edukacji, pracy, domu i czasie wolnym.
- porozumiewanie się w językach obcych
Opiera się na tych samych wymiarach umiejętności, co porozumiewanie się w języku ojczystym na zdolności do rozumienia, wyrażania i interpretowania pojęć, myśli, uczuć, faktów i opinii w mowie i piśmie (rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie, pisanie) w odpowiednim zakresie kontekstów społecznych. Wymaga też takich umiejętności, jak mediacja i rozumienie różnic kulturowych.
- kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne
Kompetencje matematyczne to umiejętność rozwijania i wykorzystywania myślenia matematycznego w celu rozwiązywania problemów wynikających z codziennych sytuacji.
Obejmują zdolność i chęć wykorzystywania matematycznych sposobów myślenia (myślenie logiczne i przestrzenne) oraz prezentacji (wzory, modele, konstrukty, wykresy, tabele).
Podstawę stanowi należyte opanowanie umiejętności liczenia.
Kompetencje naukowe odnoszą się do zdolności wykorzystywania zasobu wiedzy i metodologii do wyjaśniania świata przyrody, w celu formułowania pytań i wyciągania wniosków opartych na dowodach. Za kompetencje techniczne uznaje się stosowanie tej wiedzy i metodologii w odpowiedzi na postrzegane potrzeby ludzi.
Kompetencje w zakresie nauki i techniki obejmują rozumienie zmian powodowanych przez działalność ludzką oraz odpowiedzialność poszczególnych obywateli.
- kompetencje informatyczne
Obejmują umiejętne i krytyczne wykorzystywanie technologii społeczeństwa informacyjnego (TSI) w edukacji, pracy, czasie wolnym. Opierają się na podstawowych umiejętnościach
w zakresie TIK: wykorzystywaniu różnorakich narzędzi i ich oprogramowania (komputerów stacjonarnych, laptopów, tabletów, smartfonów) do uzyskiwania, krytycznej oceny, przechowywania, tworzenia, prezentowania i wymiany informacji oraz do porozumiewania się i uczestnictwa w sieciach współpracy za pośrednictwem Internetu.
- umiejętność uczenia się
Zdolność konsekwentnego i wytrwałego uczenia się, organizowania własnego procesu uczenia się, efektywne zarządzanie czasem i informacjami, zarówno indywidualnie, jak i w grupach. Obejmuje świadomość własnego procesu uczenia się i potrzeb w tym zakresie, identyfikowanie dostępnych możliwości oraz zdolność pokonywania przeszkód w celu osiągnięcia powodzenia w uczeniu się. Oznacza nabywanie, przetwarzanie i przyswajanie nowej wiedzy i umiejętności, a także umiejętne korzystanie z wcześniejszych doświadczeń.
- kompetencje społeczne i obywatelskie
Kompetencje osobowe, interpersonalne i międzykulturowe, obejmujące zachowania przygotowujące do uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym, a także rozwiązywania konfliktów. Obejmują zdolność do empatii, wykazywania się tolerancją, porozumiewania się w różnych środowiskach, negocjacji, wyrażania i rozumienia różnych punktów widzenia, umiejętności współpracy, asertywność i prawość.
Obejmują znajomość współczesnych, jak i głównych wydarzeń i tendencji w narodowej, europejskiej i światowej historii, zdolność do zaangażowania w działania publiczne, poszanowanie praw człowieka, w tym równości, jako podstawy demokracji, uznanie i zrozumienie różnic w systemach wartości różnych religii i grup etnicznych, znajomość integracji europejskiej oraz struktur UE, świadomość różnorodności i tożsamości kulturowych w Europie.
Kompetencje obywatelskie przygotowują do pełnego uczestnictwa w życiu obywatelskim w oparciu o znajomość pojęć i struktur społecznych i politycznych oraz poczuwanie się do aktywnego i demokratycznego uczestnictwa.
- inicjatywność i przedsiębiorczość
Zdolność do wcielania pomysłów w czyn, w tym do planowania przedsięwzięć i ich realizacji zgodnie z zamierzeniami. Obejmują kreatywność, innowacyjność, umiejętność oceny własnych mocnych i słabych stron, gotowość do podejmowania ryzyka. Wskazuje także na znaczenie świadomości zagadnień etycznych związanych z przedsiębiorstwami, znajomość zasad działania gospodarki, w tym zagadnienia stanowiące kontekst pracy i dotyczące życia ludzi.
- świadomość i ekspresja kulturalna
Świadomość lokalnego, narodowego i europejskiego dziedzictwa kulturalnego oraz jego miejsca w świecie. Docenianie znaczenia twórczego wyrażania idei, doświadczeń i emocji za pośrednictwem szeregu środków wyrazu (muzyki, sztuk teatralnych, literatury i sztuk wizualnych).
PLAN WSPOMAGANIA ROZWOJU
Szkoły Podstawowej nr 16 z Oddziałami Integracyjnymi im. Orląt Lwowskich
w Przemyślu
w roku szkolnym 2018/2019
OBSZAR ROZWOJU: kształtowanie kompetencji kluczowych uczniów w zakresie rozwijania kompetencji społecznych i obywatelskich
1. Czas realizacji: wrzesień 2018 – czerwiec 2019
2. Diagnoza potrzeb (wstępna i pogłębiona):
Wstępna – sprawozdawczość dyrektora, analiza wyników egzaminów zewnętrznych, analiza wyników klasyfikacji, analiza wyników konkursów, sprawozdawczość nauczycieli.
Pogłębiona – ankieta i wywiad wśród nauczycieli.
3. Cel ogólny:
Zaangażowanie nauczycieli w rozwijanie kompetencji społecznych i obywatelskich służących kształtowaniu postaw uczniów zgodnych z systemem wartości promowanych w szkole oraz zgodnych z oczekiwaniami rodziców i środowiska lokalnego.
4. Cele szczegółowe:
- setna rocznica odzyskania niepodległości – wychowanie do wartości, kształtowanie patriotycznych, obywatelskich postaw uczniów
- poznanie przez uczniów zadań i kompetencji instytucji działających w środowisku lokalnym
- podniesienie jakości pracy nauczycieli i szkoły
- współpraca z rodzicami oparta na dobrych relacjach nastawionych na realizację wspólnych przedsięwzięć oraz pogłębienie współpracy na rzecz rozwoju dziecka.
4. Zakładane rezultaty:
- umieszczenie informacji o realizowanym projekcie na stronie www. SP16, w gazetce szkolnej „Orlątko” oraz gazetce ściennej
- uczniowie z szacunkiem odnoszą się do symboli narodowych i szkoły, znają historię miejsc pamięci narodowej, mają poczucie tożsamości narodowej i regionalnej, pogłębiają wiedzę o patronie szkoły, posiadają większą świadomość obywatelską, zaangażowani są w życie szkoły i środowiska lokalnego,
- nauczyciele prowadzą ciekawe zajęcia (100%), projekty edukacyjne, podnoszą swoje kwalifikacje.
5. Działania:
Etap przygotowawczy – diagnoza wstępna i pogłębiona, przeszkolenie rady pedagogicznej, wybór kompetencji do realizacji w ciągu roku szkolnego.
6. Realizatorzy Rocznego Planu Wspomagania:
- dyrektor szkoły
- Rada Pedagogiczna
- zespół zadaniowy
- zewnętrzny ekspert
7. Harmonogram realizacji zadań:
Zadanie | Termin realizacji | Osoby odpowiedzialne | Uwagi o realizacji |
---|---|---|---|
1.Spotkanie szkolnego lidera z dyrektorem szkoły | IX 2018 | D. Szeremeta | |
2. Wypracowanie szkolnego programu wspomagania – zespół do spraw wspomagania | X 2018 | D. Szeremeta | |
3. Szkolenie prowadzone przez eksperta zewnętrznego | zgodny z harmonogramem | ||
4. Systematyczny udział pocztu sztandarowego szkoły w różnorodnych uroczystościach m.in. 1 września, 17 września, 27 września, 11 listopada, 3 maja | 27.20.2019 | K. Ziąber,
M. Kania, J. Żmudzki |
|
5. Udział uczniów w odczytach, konferencjach naukowych organizowanych przez instytucje zewnętrzne np. Drogi Polaków do Niepodległości” organizowanej przez pedagogiczną Bibliotekę Publiczną w Przemyślu | 07.11.2018 | D. Strociak- Nuckowska
K. Ziąber |
|
6. Udział w koncertach związanych ze Świętem Niepodległości tj. udział szkolnego chóru Triola w Filharmonii Podkarpackiej w „Narodowym śpiewaniu” | X 2018 | J. Cioch | |
7. Zorganizowanie w szkole dla uczniów klas 1-3, 4 – 8 wspólnego śpiewania pt. „Śpiewamy dla Niepodległej” | XI 2018 | J. Cioch
M. Bednarz |
|
8. Udział w ogólnopolskiej akcji „Śpiewania hymnu narodowego” w dniu 9 XI 2018 (o godz. 11.11 szkoła oraz 11 XI 2018 o godz. 12.00 Rynek miasta) | XI 2018 | J. Cioch | |
9. Udział wybranych uczennic w III Dziecięcym Festiwalu „Piosenka w mundurze” oraz w III Międzyszkolnym Konkursie Piosenki „W drodze do Niepodległości” w MDK w Przemyślu. | wg harmonogramu | J. Cioch
J. Bobko |
|
10. „Polska oczami dziecka” – zajęcia techniczne w ramach rewalidacji | cały rok | nauczyciele rewalidatorzy | |
11.Organizacja akademii z okazji odzyskania przez Polskę niepodległości w formie multimedialnej lekcji o patronie szkoły – Orlętach Lwowskich. Klasy I-III –organizacja programu słowno – muzycznego „Polska niepodległa” | XI 2018 | A. Kaczmarek
J. Bobko |
|
12. Kształtowanie postaw obywatelskich poprzez wyjście na cmentarz celem posprzątania grobów i złożenia kwiatów i zniczy. | X-XI 2018 | wychowawcy klas | |
13. Realizacja projektu „Ocalić od zapomnienia” – opieka nad grobem legionisty 1918 | zgodnie z harmonogramem | M. Kania | |
14. Kultywowanie tradycji i obyczajów polskich – koncert przedświąteczny pt. „Grudniowe noce ” na Zamku Kazimierzowskim. Klasy I-III – wspólne świąteczne kolędowanie | 14.12.2018 | J. Cioch
J. Bobko ks. M. Szczęsny |
|
15. W ramach działalności szkolnego koła Caritas i PCK – organizowanie różnych akcji charytatywnych i zbiórek Zaangażowanie się w akcję „Szlachetna paczka” | cały rok | B. Michacewicz
H. Stachowicz ks. M. Szczęsny |
|
16. Konkurs fotograficzny „Ulice naszego miasta” Zabytki Przemyśla pokazujące piękno oraz historię miasta. Ludzie którzy zapisali się na kartach naszego miasta. | cały rok | M. Bury | |
17. Gazetki tematyczne i dekoracje korytarzy szkolnych. Galeria prac plastycznych o tematyce patriotycznej – korytarz obok świetlicy. | cały rok | wszyscy
nauczyciele |
|
18. Konkurs recytatorki dla kl. III „Kto Ty jesteś? Polak mały”. | XI 2018 | B. Bublewicz | |
19. Wyjścia do muzeów, archiwum na tematyczne wystawy m.in. poświęcone tematyce patriotycznej i obywatelskiej. | XI 2018 | nauczyciele
zespołu humanistycznego |
|
20. Ogólnopolski konkurs literacki na artykuł „Śladami I i II wojny światowej w regionach” organizowany w ramach X Edycji Programu „Patriotyzm Jutra” | cały rok | D. Strociak – Nuckowska | |
21. Ogólnopolski konkurs na scenariusz gry miejskiej „Przestrzeń miejska regionu – skarbnicą edukacji, pamięci i rzygody” w ramach X Edycji Programu „Patriotyzm Jutra” | cały rok | nauczyciele zespołu humanistycznego | |
22. Ogólnopolski konkurs literacki o Orlętach Lwowskich | X-XI 2018 | D. Strociak – Nuckowska | |
23.„Zasłużeni dla naszej historii” – spotkanie dla uczniów klas VII –VIII z przedstawicielem Towarzystwa Miłośników Lwowa i Kresów Południowo – Wschodnich – prelekcja o zrywie Orląt Lwowskich. | V 2019 | D. Strociak – Nuckowska | |
24. Okolicznościowa wystawa poświęcona Orlętom Lwowskim | V 2019 | L. Baran | |
25. Poranek poświęcony rocznicy Uchwalenia Konstytucji 3 Maja | V 2019 | A. Kaczmarek | |
26. Program poetycki z okazji „Święta Szkoły” | V 2019 | A. Kalita | |
27. Tydzień prezentacji teatralnych | V 2019 | nauczyciele zespołu humanistycznego | |
28. Redagowanie szkolnej gazetki „Orlątko” | VI 2019 | I. Zając | |
29. Wyjście do Towarzystwa Muzycznego w Przemyślu klas I-III – Polska Muzyka Klasyczna | XI 2018 | R. Szabaga | |
30. Przeprowadzenie konkursu Biblijnego o Wielkich Polakach. Poznanie świętych i błogosławionych regionu, historii katedry. Wycieczka do katedry i muzeum | IV 2019 | ks. M. Szczęsny | |
31. Organizacja i prowadzenie „Koła liturgicznego” – przyzwyczajenie uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły, parafii, miasta i gminy | cały rok | ks. M. Szczęsny | |
32. Organizacja Dnia Języków Obcych, zajęcia warsztatowe podczas Święta szkoły dotyczące projektu Erasmus+ – tworzenie projektów o tematyce świątecznej, dotyczące np. podobieństw i różnic m.in. w systemie edukacji, współpraca z instytucjami zagranicznymi (program z j. niemieckiego DSD) – organizacja wyjść, wyjazdów w skali miasta, kraju, Europy | cały rok | J. Baran | |
33.Zorganizowanie przez uczniów kl. III gimn. kolejnej szkolnej edycji „Mam Talent” | VI 2019 | J. Cioch | |
34. Powstanie i działalność „Klubu mediatora” | X 2018–VI 2019 | M. Kowalska |
Dekoracje – Święto Niepodległości
|
„Cała Polska śpiewa hymn”
Jak śpiewaliśmy można zobaczyć:
Chór „Triola”
- Powiatowy Międzyszkolny Festiwal Kolęd i Pastorałek – tutaj
- „Hej ludzie idą święta” – mini miusical naszego chóru na za tutaj
- „Cała Polska śpiwa hymn” – tutaj
- Nasz chór na scenie Filharmonii Podkarpackiej tutaj
- Narodowe Święto Niepodleglościtutaj
- Konkurs pieśni patriotycznych tutaj
- Dziecięcy Festiwal Piosenki Patriotycznej tuta
Święto liczby Pi
Międzynarodowy Dzień Liczby Pi
VIII Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia
Wspólne kolędowanie
Szkolne zawody pływackie
Szkolne zawody gimnastyczne
Szkolne zawody gimnastyczne – film