Używamy ich na co dzień, wielkich i małych, ale czy umiemy rozwikłać tajemnicę ich pochodzenia? Uczestnicy zajęć przenoszą się do czasów prehistorycznych poznają pierwsze sposoby pisemnej komunikacji – pismo obrazkowe. Potem do Mezopotamii, gdzie Sumerowie wymyślili pismo klinowe i tak dalej śladami ewolucji pisma. Poznają proces powstawania pergaminu, próbują pisania piórem maczanym w kałamarzu, zmagają się z kaligrafią.
5 maja uczniowie klasy Ib wraz z wychowawczyniami p. R. Szabaga i M. Czajka wzięli udział w zajęciach edukacyjnych, podczas których dowiedzieli się skąd pochodzą litery, przenieśli się do czasów prehistorycznych, by poznać pierwszy sposób pisemnej komunikacji – pismo obrazkowe. Odbyli również wirtualny spacer po jaskini Lascaux, dzięki czemu mogli podziwiać rysunki i malowidła wykonane na ścianach w okresie paleolitu.
Następnie uczniowie sporządzili własne rysunki złowionej zwierzyny, które później ozdobiły wnętrze Działu dla Dzieci. W dalszej kolejności dzieci poznały pismo klinowe przypisywane Sumerom, którzy zamiast kartek używali glinianych tabliczek, na których odciskali znaki za pomocą zaostrzonej twardej trzciny lub drewnianego rylca. Uczniowie sami mogli się przekonać, jak pisze się po tabliczkach rylcem. Glinę zastąpiono plasteliną, a za rylec posłużyły wyostrzone patyczki.
Podróżując w czasie, uczniowie odwiedzili jeszcze starożytny Egipt. Pełni podziwu dla wspaniałej cywilizacji zatrzymali się tu na dłużej. Niektórzy odważyli się zamienić na chwilę w faraona, inni byli ciekawi, jak przebiegał proces mumifikacji, wszyscy natomiast zainteresowali się pismem hieroglificznym. Prawdziwym wyzwaniem dla nich było napisanie własnego imienia za pomocą znaków, których starożytni Egipcjanie używali na co dzień.
Redagowała: Roma Szabaga